Vannet borte på Glåmos

Luftfoto av bygdesamfunn med hus, vei, elv og jorder omgitt av skog.
Vannet er borte på Glåmos mandag morgen.

Rundt klokka 08:30 mandag morgen forsvant vannet i krana for alle i Glåmos. Mandag ettermiddag er det tilbake igjen. 

Publisert Sist oppdatert

– Det er grunnvannspumpa som ikke pumper vann inn i tanken. Den kan ikke gå tørr så derfor kuttes vannet til abonnentene. Det sier driftsoperatør Rune Gunleiksrud i Røros kommune til Fjell-Ljom.

Han sier at vannet nettopp hadde stoppet da Fjell-Ljoms journalist ringte. Gunleiksrud skal sjekke for om pumpa har streiket eller om det bare er en sikring som har gått.

– Vi har en reservepumpe liggende der, men hvis pumpa som er i drift har gått, vil det ta en del tid å få den reparert, forteller driftsoperatøren.

På spørsmål om hvor lang tid det vil ta svarer Gunleiksrud slik:

– Det blir litt ut på dagen.

Alle på Glåmos skal ifølge driftsoperatøren ha mistet vannet.

I en oppdatering rett etter klokka 09:00 bekrefter Røros kommune det samme.

– Vi har oppdaget at vannet på store deler av Glåmos er borte. Våre ansatte på vann og avløp er ute å undersøker saken. Blir dette langvarig kommer vi tilbake med mer informasjon. Beklager ulempene dette medfører.

Litt senere kommer det en ny oppdatering.

– Våre ansatte har funnet feilen, og jobber med å utbedre denne.
Antatt varighet 4 timer.

Det vil si at kommunen regner med at vannet skal være tilbake  rundt 14:00.

Oppdatering: Vannet var tilbake når journalisten kom hjem fra jobb ved 16:00-tida.






Powered by Labrador CMS