Hele selskapet rebrandes torsdag, med ny hovedmerkevare, ny identitet og nye nettsider.
Daglig leder Terje Lysholm forklarer årsaken.
– Vi holder på med en stor jobb når det kommer til rebranding. Utgangspunktet er at vi har sett over flere tiår at vi sliter litt med merkevaren rundt Røros hotell-gruppen. For folk utenfra er det rett og slett litt vanskelig å se og forstå at vi er noe mer enn bare Røros Hotell, innleder han til Fjell-Ljom.
Annonse
Ny strategiplan
Det som fram til nå har vært kjent som Røros hotell-gruppen, men som heretter altså omdøpes til Røroshotellene, består nemlig også av Vertshuset, Erzcheidergården og Kaffestuggu. Den nye merkevaren vil tydeliggjøre at alle disse stedene er en del av den samme paraplyen.
– Vi satte oss ned sammen i fjor, både eiere, styret og ledelsen, for å utarbeide en ny strategiplan fram mot 2030. En viktig del av den er kommunikasjon og hvordan vi skal jobbe ut mot markedet. Det er en ganske omfattende jobb, fortsetter Lysholm.
De mest merkbare umiddelbare forskjellene er den nye nettportalen roroshotellene.no og den visuelle identiteten til Kaffestuggu.
Annonse
– Det er den nye nettsida vi lanserer der vi samler alt under den nye merkevaren, men også har en oppgradert visuell profil. Tanken er at vi har en mer enhetlig tilstedeværelse på tvers av de ulike virksomhetene slik at vi forhåpentligvis får kommunisert bedre overfor gjestene våre.
Mer enn bare ei nettside
Den nye nettsida inneholder ifølge Lysholm mer og bedre informasjon om alle tilbudene som ligger under Røroshotellene samt hvilke attraksjoner turister bør vurdere under oppholdet sitt i bergstaden.
– Det er viktig å få fram at dette ikke bare er ei ny nettside. Det er ei vesentlig oppgradering fra den forrige løsninga. Det handler om viktigheten av å gi kundene nok opplysninger rundt hele oppholdet sitt her. Fram til i dag har vi hatt det slik at vi har hatt fire ulike nettsider som har vært drifta uavhengig av hverandre og levd sine egne liv. Vi ønska å skape en felles tråd, en kobbertråd som vi liker å kalle det, der de ulike virksomhetenes sider deler den samme overordnede identiteten og mye av den samme informasjonen. Det viktigste for vår del er å få gjestene til å booke direkte via hjemmesida vår i stedet for å gjøre det via eksterne bookingsider, forklarer Lysholm.
Utbedrer «svakhet»
Han trekker spesielt fram svakheten som har vært med at det ikke har vært én felles bookingløsning for alle overnattingsstedene selv om de hører til den samme paraplyvirksomheten.
– Med det nye systemet vil ledige alternativer dukke på på de andre sida. Slik at om man for eksempel tenker å booke på Røros hotell, men det er fullt der, vil kunden få alternativer ved de andre overnattingsstedene, illusterer den daglige lederen.
I tillegg til det digitale rommet, vil også alt av fysisk materiell bli oppdatert etter den nye visuelle profilen, med ny logo og fargepalett. Det gjelder eksempelvis nøkkelkort, klær, penner, notatblokker, skilt, og så videre.
Oslo-byrå har levert
Den nye visuelle identiteten er utvikla i samarbeid med Spoon Agency, et kommunikasjonsbyrå med base i Oslo.
– De ble tidlig invitert opp hit for å bli kjent med både produktene vi tilbyr og lokalhistorien vi ønsket å framheve. Det var viktig for oss at de fikk en god forståelse av hva vi tenker og ikke minst selv fikk se de fysiske produktene og tjenesten vi leverer. Så er de Ida Døhl som er den hos oss som har jobba mest med dette. De har gjort et kjempegodt arbeid sammen, skryter Lysholm avslutningsvis.